Pre elektromobily existujú viaceré typy konektorov, ktoré nie sú zjednotené ani pre konkrétne značky automobilov.
Jednotlivé typy konektorov a možnosti ich použitia pre rýchle alebo pomalé nabíjanie nájdete v tomto článku.
Nabíjanie striedavým a jednosmerným napätím
Konektory sa delia na dve základné skupiny a to podľa toho, či používajú pre nabíjanie striedavé alebo jednosmerné napätie. Striedavé napätie sa používa najmä pri domácom nabíjaní, alebo pomalšom nabíjaní na niektorých nabíjacích staniciach.
Jednosmerné napätie sa používa spravidla na rýchlonabíjačkách, kde toto napätie je vyššie ako domáce sieťové napätie a poskytuje možnosť nabíjania podstatne vyšším prúdom za kratší čas. Niektoré automobily majú k dispozícii aj dva rôzne konektory (napr. Citroen C-Zero či Nissan eNV200, konektor typu 1 a CHAdeMO), kde jeden slúži na pomalé domáce nabíjanie zo zásuvky a druhý na rýchle nabíjanie na nabíjacej stanici napríklad na čerpacej stanici.
Typy konektorov
Niektoré autá majú iba jeden konektor (konkrétne typu 2), ktorý je možné použiť na pomalé nabíjanie v zásuvke a takisto na rýchle nabíjanie z Wall boxu na 3 fázový prúd. Wall box je zariadenie, ktoré je možné namontovať napríklad vo vašej garáži a ktorý umožňuje rýchlejšie nabíjanie na 3 fázy, čo teoreticky umožnňuje nabíjanie 3 krát rýchlejšie ako pri nabíjačke na jednoduchú zásuvku.
Niektoré spravidla novšie autá môžu mať k dispozícii jednu zásuvku, ktorú môžeme použiť aj pri domácom pomalšom nabíjaní na striedavý prúd a aj na rýchlejšie nabíjanie na jednosmerný prúd. Tieto konektory môžu byť odvodené od typu 1 a 2 a rozšírené sa oynačujú ako CCS typu 1 alebo CCS typu 2.
Tvary jednotlivých typov konektorov sú zobrazené na nasledujúcom obrázku (zdroj obrázka sa nachádza tu):
Riadok s označením AC sú konektory pre striedavý prúd a pre použitie najmä pre pomalšie domáce nabíjanie. Riadok s označením DC sú zase konektory používané pre rýchlo nabíjanie jednosmerným prúdom.
Výkony nabíjania a čas nabíjania
Domáce nabíjanie
Čo sa týka samotných výkonov nabíjania, v domácich podmienkach majú nabíjačky vačšinou výkon 2,3 kW alebo 3,6 kW. Tieto výkony zodpovedajú prúdu 10 A respektíve 16 A. Prakticky to znamená to, že pri využívaní týchto nabíjačiek nemôžete mať namontované menšie poistky ako má výkon vašej nabíjačky.
Pri nabíjaní zo zásuvky však musíme počítať s dlhším časom nabíjania. Pri aute ktoré má napríklad 40 kWh batériu s dojazdom cca. 250 km, by sme pri nabíjaní z 20% na 80% kapacity batérie potrebovali pri slabšej nabíjačke asi 10 hodín a pri silnejšej nabíjačke skoro 7 hodín. Pri aute s kapacitou 60 kWh by sme potrebovali časy 16 hodín respektíve 10 hodín s nabíjačkou s vyšším výkonom. Toto sú už časy, ktoré sa blížia maximálnemu času nočného nabíjania. Pokiaľ by sa však auto nabíjalo skorej ako dosiahne 20% nabíjanie by sa mohlo úmerne skracovať.
V prípade nabíjačiek typu 2 môžeme však použiť už trojfázový prúd o výkone 22 kW s prúdom 32 A na jednu fázu. Prípadne slabšiu nabíjačku pre prúd 16 A a výkon 11 kW. S touto nabíjačkou by sme potom mohli nabiť autá vo vyššie uvedenom prípade 60 kWh batérie namiesto 16 a 10 hodín za 3,5 hodiny alebo za necelé 2 hodiny s vyšším výkonom.
Treba si však pri týchto výpočtoch uvedomiť aj to, že samotné nabíjanie a maximálny výkon nabíjania je regulovaný samotným vozidlom. V niektorých prípadoch vozidlo nepodporuje ani nabíjanie na 3 fázy a v niektorých prípadoch ho naopak podporuje (napr. Renault Zoe). Pokiaľ vozidlo nepodporuje trojfázové nabíjanie, bude sa nabíjať jednou fázou aj keď ho pripojíme na Wall box s tromi fázami. Takisto vozidlo obmedzuje aj maximálny prúd buď maximálnou hodnotou danou výrobcom alebo od okolností, ako je stav nabitia batérie (čím je batéria nabitá viac, tým je prúd nižší), teplota batérie alebo iných vstupov, ktoré si auto sleduje.
Rýchle nabíjanie na rýchlonabíjačke
Rýchlonabíjačky sú profesionálne montované nabíjačky, ktoré sa dajú použiť verejne alebo pre preplatiteľov. Takéto nabíjačky môžu využívať jednosmerný prúd alebo 3 fázové napätie v prípade konektora typu 2. Konektor typu 2 je obemdzený na výkon 22 kW. Pokiaľ sa však použijú jednosmerné konektory, tam je obmedzenie dané buď výkonom nabíjacej stanice alebo maximálnym nabíjacím výkonom vozidla. Nabíjacie výkony vozidiel sa stále zvyšujú a v súčasnosti už majú niektoré nové modely nabíjací výkon až 200 kW. Tento nabíjací výkon už dáva veľmi vysoké nároky aj na samotnú nabíjaciu stanicu, elektrické pripojenie alebo samotné vozidlo. V praxi však platí to, že pokiaľ má auto väčšiu batériu a dojazd, výrobca sa snaží zvyšovať aj nabíjací výkon.
Prakticky sa nabíjacie výkony pohybujú od cca. 40 kW do už zmienených cca. 200 kW. Tento výkon je však takisto obmedzovaný vozidlom a od okolností, takže maximálny výkon sa dosahuje iba občas a nie počas celého nabíjania.
Pre praktické potreby však môžeme povedať, že nabíjanie na takýchto rýchlonabíjačkách je dostatočne krátke a v praxi sa pohybuje povedzme medzi 20 až 50 minútami, čo sú údaje porovnateľné s bežnou dobou zastávky pri dlhšej jazde. Samozrejme je to ešte stále niekoľko násobne viac ako samotná doba tankovania klasického paliva.
Naša ponuka nabíjačiek
V našej ponuke nabíjačiek sa nachádzajú nabíjačky typu 1 - J1772 a typu 2. Tieto dva typy nabájačiek pokrývajú prevažnú väčšinu elektromobilov, ktoré sa u nás predávajú.
Presný zoznam vozidiel pre jednotlivé typy domáceho nabíjania uvádzame nižšie:
Nabíjačka Typu 1 - J1772
Chevrolet Bolt EV, Chevrolet Spark EV, Chevrolet Volt EV, Citroen C-Zero EV, Citroën E-Berlingo Multispace EV, Fiat 500e EV, Fisker Karma EV, Ford C-Max Energi EV, Ford Focus EV, Ford Fusion Energi PHEV, Ford Transit Charging Cable, Honda Clarity EV, Hyundai i10 EV, Hyundai Sonata EV, Kia Soul EV, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi-I Mi EV, Nissan e-NV200 Combi Van EV, Nissan NV200 SE Van EV, Peugeot iOn EV, Peugeot Partner EV, Renault Fluence EV (Pre-2014), Renault Kangoo Phase 1 EV, Toyota Auris EV, Toyota Prius EV (Pre-2017), Opel Ampera EV |
Nabíjačka Typu 2
Renault Zoe R240, BMW 530e iPerformance, Aston Martin Rapid, BMW 740e iPerformance, Kia Niro Plug, Mercedes B250e, Porsche Mission E, Mercedes Vito E, Volvo XC90 Plug, Nissan Leaf ZE1, Renault Zoe R110, BMW 330e iPerformance, Kia e, Mercedes B, Mercedes S560e, Volvo XC60 Plug, Nissan Leaf 3.ZERO, Renault Zoe Q210, Audi Q7 e, BMW 225xe iPerformance, Mercedes B-Class E, BMW X5 xDrive40e, Tesla Model X, Peugeot 3008 Plug, Mercedes E350e, Porsche Panamera Sport, Land Rover Range, Volkswagen ID.3, Peugeot 508 Plug, Mini Countryman Plug, Renault Zoe R75, Skoda Vision E, BMW C, Kia Optima Plug, Mercedes C-Class Plug, Porsche Panamera 4, Peugeot e, Citroen e, Fiat 500e, Lexus UX 300e, Mazda CX, Nissan Ariya, Polestar 2, Porsche Taycan, Porsche Taycan 4S, Porsche Taycan Turbo, Skoda Citigo iV, Skoda Enyaq iV, Skoda Superb Plug, Tesla Model Y, Toyota C-HR Plug, Toyota Prius (od 2017), Volkswagen ID.4, Mecedes EQA, Volkswagen Passat GTE, Smart EV, Mercedes EQ, Porsche Panamera Turbo, Mercedes EQ, BMW X5 xDrive45e, Mini Countryman Cooper, Hyundai Kona Electric, Smart EQ fortwo, BMW X3 xDrive30e, Tesla Model S, Mercedes E300e, Volkswagen Golf GTE, Hyundai Ioniq Plug, Jaguar i, Renault Zoe ZE, Smart EQ forfour, BMW i8, Tesla Model 3, Mercedes E-Class Plug, Volkswagen e, Hyundai Ioniq Electric, BYD e6, Smart ED3, BMW i3s, Kia Soul Plug, Mercedes C300e, Porsche Panamera S, Renault Zoe R90, Smart ED, BMW i3, Kia Soul EV, Mercedes C250e, Porsche Panamera E, Tesla Roadster, Smart fortwo Electric, Porsche Cayenne S, Mercedes S500e, Volvo XC40 Plug, Nissan Leaf, Renault Zoe Nav, Audi e, Mercedes A250e, Porsche Cayenne E, Mercedes S-Class Plug, Volvo XC40 Electric, Renault Zoe, Audi A3 e, Mercedes A-Class Plug, Porsche 918 Spyder, Mercedes GLE-Class Plug, Volvo V90 Plug, Renault Master Z.E., Mercedes GLE 500e, Volvo V60 Plug, Renault Kangoo Z.E., Mercedes GLC-Class Plug, Volvo S90 Plug, Renault Fluence (od 2014), Vectrix VX, Mercedes GLC 350e, Volvo S60 Plug, Mini Electric, Peugeot 508 SW, Mercedes EQC, Volvo Polestar 2 |